zaterdag 23 mei 2009

Motueka


Motueka is een klein stadje in de Tasman bay, aan de noordkust van het Zuidereiland van Nieuw Zeeland.
Het stadje telt ongeveer 6500 inwoners en heeft er vanaf januari '10 hopelijk drie inwoners bij!
Motueka ligt aan de doorgangsweg tussen Nelson en Golden Bay met haar gouden stranden; het stadje heeft als achtertuin het prachtige Abel Tasman park.
De naam stamt af van de woorden Motu Weka, wat in het Maori 'Weka eiland' betekent.
De weka is een van de vleugelloze vogels van Nieuw Zeeland.
Er is veel te doen in het gebied; er zijn vele wandelroutes, zowel lange als korte, waarbij overnacht kan worden in diverse hutten, voor wie geen puf meer heeft om te lopen vaart er een watertaxi langs de goudgele strandjes, er kan geklommen worden, er zijn grotten.
Het is er zonnig en vruchtbaar. Er groeit hop, er groeien kiwi's en appels.
En er is een Vrije School, een van de weinige die Nieuw Zeeland telt.
Allemaal redenen die ons naar Motueka trekken.

1 opmerking:

Unknown zei

Hallo daar,
Hoe is het ermee? Zitten jullie nu al in Motueka?
Drie jaar geleden ben ik naar Nederland teruggekomen vanuit Southland, te koud en te eenzaam. Ik denk nog wel na over Golden Bay, juist vanwege Tui Community, de biologische land- en tuinbouw en natuurlijk het prachtige landschap en klimaat.
Op dit moment ben ik bezig met de opleiding Docent Engels. Dat geeft me straks een stevigere basis mocht ik teruggaan.
Veel succes en geluk daarginds.
Doe ze de groeten,
Birgit Blankers