woensdag 23 september 2009

Antipodes



Zo nu en dan begin ik het al een beetje te voelen. Kriebels.
Het besef dat het nu toch bijna echt gaat gebeuren!
Over drie maanden vertrekken we naar Nieuw Zeealand, het land dat nu nog in onze herinneringen leeft, en alvast in onze fantasierijke voorstelling.
Binnenkort zijn we er in het heden.
Als ik een datum opschrijf, schiet er een energiestoot door mijn buikstreek.
Wanneer ik vrienden bezoek, die ik sowieso maar een paar keer per jaar zie, denk ik: zou dit de laatste keer zijn dat wij bijeen zijn?
Van anderen weet ik zeker dat dit de laatste keer moet zijn geweest.
Wie van al onze dierbare vrienden en familieleden zal ik nog in het echt terugzien, naast het emailen, webcammen, skypen, hyven, bloggen?
Het is heel fijn om te horen hoe vrienden zelf ook bezig zijn met ons vertrek en en serieus over denken om bij ons langs te komen in Nieuw Zeeland.
Dat lijkt me dan ook echt geweldig.
Zal er regelmatig een Hollandse bezoeker bij ons in de tuin kamperen, of in de logeerkamer slapen, met wie wij op zoek gaan naar warmwaterbronnen, of een wandeling zullen maken op de gouden strandjes, met wie wij een tocht maken door de uitlopers van de Nieuw Zeelandse alpen, of een wandeling door één van de drie natuurparken in de omgeving?
Zullen onze ouders, broers en zussen ooit het avontuur aangaan en de grote oversteek maken? Ik zou het zo fijn vinden om hen dit prachtige land waaraan wij ons hart hebben verloren, te laten zien!
Zelf had ik gedacht ooit in Zuid-Frankrijk te eindigen, en met mij denk ik, een heleboel anderen.
Aan dit land had ik mijn hart verpand. Ik was het land een beetje geworden, ik wàs die taal, ik kon het dromen!
Maar nu leidt de weg van mijn leven mij met Harald en Rozemarijn naar een land werkelijk aan de andere kant van de wereld.
A l'antipode, noemen de Fransen dit. Dit is het punt aan de andere kant van de aarde, als je er een lijn recht doorheen zou trekken.
Nieuw Zeeland ligt dan op de hoogte van Spanje.
Bijna Nederland dus, maar ook bijna Frankrijk.
Ligt het toch op een lijn en kan het toch in de lijn der verwachtingen geplaatst worden, maar dan als tegenvoeter.
Of zoiets.

Geen opmerkingen: