woensdag 21 maart 2012

Leeg nest syndroom

Vandaag is onze dochter voor het eerst het huis uit gegaan.
Op kamers.
Dit grootse plan had ze gisteravond in bed bedacht.
Ze wilde het leeg staande huisje even verderop het erf huren. Ze zou zelf voor haar eten zorgen, haar ontbijt klaarmaken, haar lunch box voor school, ze zou opruimen, afwassen en stofzuigen.
Vanmiddag had ze al haar spaargeld bij elkaar opgeteld en aan Jim, onze huisbaas gevraagd hoelang ze het huisje kon huren voor $78.
Rozemarijn wond hem met gemak om haar vinger en Jim, die over het algemeen zeer gecharmeerd is van alles wat Rozemarijn vraagt of voorstelt, ging direct de kamertjes in orde maken.
Juichend kwam Rozemarijn vertellen dat ze er een week mag wonen, zonder te hoeven betalen!
Meteen ging ze haar boeltje pakken.
Zeven onderbroeken, kleding, een nachtpon, haar dekens, boeken, een fotootje van Peter Pan voor op het nachtkastje, poppen en knuffels, een extra tafeltje en een stoeltje.
Ze stalde het allemaal prachtig uit en liet trots zien hoe netjes ze het huisje had ingericht.
We werden uitgenodigd om te komen eten, als we zelf het eten meenamen. En we mochten ook heus op de thee komen. Dan moesten we wel zelf de thee meenemen.
Ik zei haar dat ze mocht terugkomen wanneer ze maar wilde, want ik zag al voor me dat ze het hoe dan ook een week zou volhouden, omdat ze dat nou eenmaal in haar hoofd heeft gezet.
Alles is inmiddels op orde en over een half uurtje gaat Rozemarijn naar bed in haar nieuwe huis.
Dit alles heeft ons meer dan duidelijk gemaakt dat ze echt toe is aan een eigen kamer.
De lage inkomsten die we hier hebben en de hoge huur van de huizen in Nieuw Zeeland, maken het voor ons onmogelijk om een groter huis te huren en moeten we het doen met een twee- kamer woning, een huiskamer en een slaapkamer die we met z'n drieën delen.
Harald heeft met onze huisbaas overlegd of hij een kamertje aan ons huisje mag bouwen en daarvoor heeft hij toestemming gekregen. Hij is al volop aan het brainstormen. Groot zal het niet worden, maar wel een eigen plekje voor Rozemarijn.

Onze dochter is het huis uit.
Over een maand wordt ze negen.



3 opmerkingen:

opawil zei

Erg leuk om te lezen.Maar dat ze al zo vroeg uit huis gaat...geeft me te denken.
Liefs van hier.
P/S Heeft ze al internet??

Suzanne zei

Doet me denken aan Lotta uit de Kabaalstraat van Astrid Lindren!
Weet niet of je me nog kent uit Den Haag. Mijn dochter Luna zat bij Melita in de klas.
Ik lees van tijd tot tijd je blog met veel interesse en soms ontroering!
Hartelijke groet, Sanne

Merel in Marokko zei

Ik ben heel benieuwd hoe lang ze het heeft vol gehouden! Vertel!